هر آنچه درباره رادیاتور باید بدانید

صرف نظر از دمای بیرون، موتور شما در شرایط بسیار گرم کار می کند. خنک نگه داشتن موتور به اندازه کافی برای عملکرد صحیح و در عین حال به اندازه کافی داغ برای تبدیل گرما به انرژی می تواند یک عملیات دشوار باشد. اینجاست که رادیاتور وارد می شود و مایع خنک کننده را در موتور به گردش در می آورد و دوباره برمی گردد در این میان نگاهی به یک لیتر چند لیوان است داشته باشیم.

رادیاتور جزء ضروری سیستم خنک کننده موتور است. این مکانیسم برای حفظ دمای موتور در سطح مطلوبی که توسط سازنده خودرو تنظیم شده است طراحی شده است. رادیاتورها که بیشتر از آلومینیوم ساخته شده‌اند، گرما را از مایع خنک‌کننده داغ از طریق لوله‌ها منتقل می‌کنند، سپس با وزش هوا در میان پره‌ها، سیال را خنک می‌کند.

رادیاتور چگونه کار می کند

سیستم خنک کننده یک سیستم تحت فشار است که از چندین جزء تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا موتور را خنک نگه دارند. خنک کننده برای خنک کردن موتور با گردش مایع خنک کننده از طریق رادیاتور، موتور و سرسیلندر موتور برای جذب گرما استفاده می شود در این میان نگاهی به شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک داشته باشیم.

ترموستاتی که بین موتور و رادیاتور قرار می گیرد، جریان مایع خنک کننده را تنظیم می کند و دمای موتور را حفظ می کند. اگر مایع خنک کننده کمتر از دمای مشخص شده باشد، مانند زمانی که موتور خنک است، ترموستات جریان مایع خنک کننده را محدود می کند. همانطور که موتور گرمتر می شود، در صورت نیاز به تدریج باز می شود تا مایع از طریق رادیاتور از طریق شیلنگ های رادیاتور عبور کند.

شیلنگ های رادیاتور هم به رادیاتور و هم به موتور متصل می شوند تا جریان مایع خنک کننده را هدایت کنند، بنابراین می توان آن را خنک کرد و سپس برای حفظ دمای مشخص شده به سمت موتور حرکت کرد که به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد کمک می کند. برای جلوگیری از جوشیدن مایع خنک کننده، سیستم به گونه ای طراحی شده است که نقطه جوش را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، شبیه به زودپز. متأسفانه، فشار بیش از حد می تواند به شیلنگ ها و سایر قسمت های داخل سیستم خنک کننده آسیب برساند. در یک نقطه، فشار باید کاهش یابد، که وظیفه درپوش رادیاتور است. درپوش رادیاتور طوری تنظیم می شود که پس از رسیدن به فشار خاصی که سیستم برای تحمل آن طراحی شده است، فشار را آزاد کند. پس از خنک شدن مایع خنک کننده به رادیاتور باز می گردد.

توجه: برای جلوگیری از صدمات جدی، هرگز درپوش رادیاتور را لمس نکنید یا سعی نکنید درپوش خودروی در حال کار را بردارید. صبر کنید تا خودرو کاملاً خنک شود.

چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود

اغلب وسایل نقلیه در هوای بسیار گرم بیش از حد گرم می شوند، با این حال، هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد، به خصوص اگر سطح مایع خنک کننده در رادیاتور پایین باشد یا در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد. نشتی می تواند به ویژه نگران کننده باشد زیرا نشتی در مایع خنک کننده رادیاتور آزاد می کند و رادیاتور را پایین می گذارد که مطمئناً باعث گرم شدن بیش از حد می شود. اگر رادیاتور از کار بیفتد، موتور بیش از حد گرم می شود و آسیب جدی به بار می آورد و در نتیجه تعمیرات پرهزینه و گسترده ای به همراه خواهد داشت

سایر علل احتمالی گرمای بیش از حد ممکن است مربوط به خرابی ترموستات، نشتی شلنگ ها یا درپوش رادیاتور باشد. اگر درپوش رادیاتور معیوب باشد، نمی تواند فشار را نگه دارد و به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا مخزن سرریز را بیش از حد پر کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود در این میان نگاهی به شستشوی رادیاتور بخاری ماشین با جوهر نمک داشته باشیم.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه کلیدی است

اگرچه پیش‌بینی زمان خرابی ترموستات یا درپوش رادیاتور تقریباً غیرممکن است، اما اقدامات خاصی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از اثرات مخرب ناشی از گرم شدن بیش از حد موتور انجام دهید. عاقلانه است که شیلنگ های رادیاتور خود را هر 3 سال یا 36000 مایل تعویض کنید تا از 50000 مایل بیشتر نشود.

از آنجا که شیلنگ ها از مواد لاستیکی تشکیل شده اند، پس از مدتی واکنش های شیمیایی، هوای خشک و دمای بالا باعث از بین رفتن آنها می شود. مایع خنک کننده رگ حیاتی رادیاتور است – حتما سطح مایع خنک کننده خود را مرتباً چک کنید. سطح پایین تر از حد معمول می تواند نشان دهنده نشتی در داخل سیستم باشد.

شستشوی مایع خنک کننده در هر 30000 مایل به حذف هر گونه آلودگی که در سیستم انباشته شده است کمک می کند و سیستم را روان و روان می کند تا از زنگ زدگی و رسوب آب سخت جلوگیری کند. انجام شستشوی مایع خنک کننده در وسیله نقلیه شما به کارکرد رادیاتور در بالاترین پتانسیل خود کمک می کند و از ناراحتی ناشی از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.

هیچ چیز ناامید کننده تر یا ناخوشایندتر از بودن در کنار جاده با موتوری که بیش از حد گرم می شود نیست. نه تنها برای رانندگان دشوار است، بلکه اجازه دادن مکرر به وسیله نقلیه برای گرم شدن بیش از حد می تواند اثرات مضری بر موتور داشته باشد. Sun Devil Auto در مورد همه چیزهای خودرو، به ویژه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مانند شستشوی خنک کننده و تعویض شلنگ، متخصص است در این میان نگاهی به مدل لباس مجلسی حریر شیشه ای داشته باشیم.

تکنسین های معتبر ASE ما می توانند اطمینان حاصل کنند که شما و موتورتان در هر زمانی از سال خنکی خود را حفظ می کنند. برای خدمات بعدی تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده خود، قرار ملاقاتی را در یکی از مکان های مناسب ما تعیین کنید.

  • منابع:
  1. What Is a Car Radiator?
  • تبلیغات:
  1. استفاده از لباس زیر بسیار اهمیت دارد!
  2. تقویت سیستم ایمنی با مصرف میوه خشک
  3. استفاده از دستگیره کابینت در تمامی زمینه ها
  4. مصرف میوه خشک و خواص آن برای بدن